We Hebben Er Allemaal Al Van Gehoord Google Analytics, Maar Wat Is Het Juist En Hoe Kan Dit Jou Helpen?

Wat Is Google Analytics En Hoe Kan Het Jou Helpen?

Google Analytics is een programma van Google dat het mogelijk maakt om de bezoekers van jouw site in kaart te brengen. Hier stopt het niet, je kan daarnaast het gedrag van deze bezoekers in beeld brengen. Er zijn vele mogelijkheden.

Hoe Begin Je Eraan?

Eerst en vooral is het belangrijk dat je gegevens van je website bijhoudt, dit kan je doen door Google Analytics code te implementeren in de achterliggende code van je website. Daarna begint Google al de gegevens van bezoekers op te slaan en te bundelen binnen Google Analytics.

Als je deze gegevens wilt gaan analyseren krijg je een grote brok informatie op je af terwijl je misschien niet goed weet wat deze informatie nu juist betekend of vanwaar deze komt. Je hebt de algemene informatie die goed te begrijpen is zoals de verhouding mannen en vrouwen van je bezoekers, de leeftijdsgroepen, op welk apparaat er gezocht wordt. Dit is leuke informatie om te weten maar Google Analytics heeft nog veel meer mogelijkheden.

Je kan beginnen spelen met deze informatie en hier diepere gegevens uithalen. Je kan bepaalde filters op deze gegevens toepassen om tot echte inzichten te komen die je kan gebruiken voor beslissingen te nemen. Daarnaast kan je rapporten maken om dit allemaal overzichtelijk voor te stellen in bijvoorbeeld een presentatie.

Naast deze algemene informatie heb je alsook de uitgebreidere informatie. Deze is vaak wat moeilijker om te begrijpen en weet je vaak niet vanwaar deze juist komt. Hier heb je vaak al wat kennis van Google Analytics nodig om deze informatie te analyseren, maar eens je ermee weg bent heeft deze informatie een grote meerwaarde.

Conversies

Via Analytics kan je conversies gaan meten. Maar wat zijn conversies nu juist? Er zijn bepaalde acties die bezoekers op je site kunnen doen die voor jou belangrijk zijn. Denk maar aan een contactformulier invullen, contact opnemen, een bestelling plaatsen, … Dit hangt van bedrijf tot bedrijf af wat voor jou belangrijk is. Deze gebeurtenissen kan je gaan meten hoeveel er bijvoorbeeld op een bepaalde knop wordt gedrukt. Dit kan je dan gaan zien als een conversie, je kan een conversie bekijken als een actie die voor jou waarde oplevert.

Je kan je conversies vaststellen als doelen binnen Google Analytics. Wil je deze metingen uitgebreider en specifieker dan kan je hiervoor Google Tag Manager gebruiken.

Google Ads

Als jouw bedrijf actief is op Google Ads, de advertenties op Google of ook wel SEA genoemd is het enorm interessant om gebruik te maken van Google Analytics. Je kan deze twee programma’s aan elkaar koppelen om nog meer interessante data te bekomen. Door deze programma’s in verbinding met elkaar te stellen kan je ook afleiden hoeveel verkeer er nu uit je advertenties komen en hoeveel uit gewoon organisch verkeer. Hier stopt het niet. Bij je ingestelde conversies kan je gaan evenals gaan kijken uit welk verkeer ze komen. Op deze manier kan je dus gaan kijken hoeveel conversies je advertenties opleveren en deze vergelijken met het organisch verkeer. Zo kan je nagaan of je dus nog meer of minder moet investeren in je advertenties.

Door deze programma’s te combineren ga je meer informatie en verbanden bekomen die enorm interessant zijn om over te beschikken en te gebruiken bij beslissingen.

Rapporten

Om deze informatie duidelijk voor te stellen of ze te gebruiken tijdens vergaderingen kan je deze gegevens ook in rapporten gieten. Deze rapporten kan je volledig op maat maken en aanpassen naar jou noden. Je kan deze ook opslagen in je account en later opnieuw raadplegen.

Overtuigd?

Google Analytics is dus zeker een enorm goed platform om informatie uit te halen. Het is een heel uitgebreid platform waar er enorm veel mogelijkheden zijn. Je kan dit natuurlijk uitbesteden waarbij jij als klant gewoon de eindrapporten te zien krijgt waar je direct mee aan de slag kan gaan. Wij, als Google Partner expert gaan ervoor zorgen dat alles in orde is en alle accounts gekoppeld zijn zodat jij je nergens zorgen over moet maken. Jij hoeft jezelf dus niet in de data te verdiepen, wij doen dit voor jou en halen hier de relevante informatie uit.

Lijkt het jou allemaal wat te veel en besteed je dit liever uit aan mensen die hier expertise in hebben? Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte of analyse.

Dev&Design

Op maat gemaakte websites, webshops, webapplicaties en meer.
Bekijk wat we allemaal kunnen doen.

Marketing

Verhoog uw vindbaarheid met SEO, maak reclame via SEA en breng uw bedrijf professioneel in beeld met fotografie. 
Bekijk wat we allemaal kunnen doen.