Iedereen kent het wel, je bent aan het scrollen op Social media en je komt een advertentie tegen. Advertenties zijn niet meer weg te denken op deze kanalen. Het is nu mogelijk om op bijna alle social media kanalen je merk te promoten. Maar waarom zou dit interessant zijn voor jou?

Doelgroep

Eerst en vooral is het belangrijk om te bekijken welke doelgroep je hebt voor je product of dienst. Dit is een eerste belangrijke stap in het bepalen van welk social media kanaal jij gaat gebruiken om je merk te promoten.

  • Facebook: Facebook wordt vooral gebruikt door de middelmatige tot oudere leeftijdsgroepen.
  • Instagram: Bij Instagram gaan we meer focussen op de jongere volwassenen, zij zijn heel actief op het platform.
  • LinkedIn: Dit kanaal is vooral geschikt voor zakelijke content. We kunnen dit een beetje bekijken als een online zakelijke ontmoetingsplek.
  • YouTube: Hierbij is het doelpubliek redelijk ruim en uiteenlopend.
  • Twitter: Bij Twitter gaan we vooral de middelbare leeftijd actief zien op het platform.

Je ziet dus dat het doelgroep en het doel van de boodschap belangrijk is om te bepalen op welk kanaal we nu juist gaan promoten.

Hoe gaan we adverteren?

Als je ervoor kiest om op verschillende sociale media kanalen te adverteren moet je er natuurlijk voor zorgen dat het geen warboel wordt van verschillende advertentiekanalen. Daarnaast moet je ook bijhouden hoe de advertenties presteren.

Het goede is dat bijvoorbeeld Facebook en Instagram samen bijgehouden kunnen worden op het platform ‘meta business suite’. Je kan er gemakkelijk verschillende advertenties maken per platform maar je kan wel alle resultaten er bekijken. Bekijk ook zeker ons artikel over Facebook advertenties voor meer informatie.

LinkedIn en Twitter kan je gemakkelijk raadplegen op het social media kanaal. Hier kan je per post gaan bekijken hoeveel mensen deze gezien hebben en welke interacties er zijn geweest met de content.

YouTube is een onderdeel van Google dat wil dus zeggen dat je deze advertenties moet gaan beheren binnen Google Ads. Met Google Video Ads kan je reclame maken op YouTube. Dit is al een  uitgebreider programma om de advertenties in te creëren en te raadplegen.

Aan de slag

Alvorens aan de slag te gaan moet je natuurlijk bepalen of het een goed idee is om te adverteren op Social Media. De eerste stap is hierin om te bepalen op welke kanalen we gaan adverteren, dit hangt natuurlijk allemaal van onze doelgroep af. Als het je eerste stappen zijn in het adverteren is het aan te raden om maar met 1 of 2 kanalen te beginnen. Op deze manier kan je kennis maken met de advertentiekanalen en meer bijleren over de verschillende mogelijkheden.

Als je hebt beslist om op een bepaald kanaal te adverteren zijn er nog een aantal belangrijke stappen die je niet mag vergeten. Bij het instellen van je campagne of je posts is het van belang dat je de instellingen goed nakijkt. Vaak heb je de mogelijkheid om verschillende doelen van je campagne te bepalen, deze moeten overeenkomen met het daadwerkelijke doel van de campagne.

Als alles juist is ingesteld en de advertentie staat live is het werk nog niet gedaan. Nadat je je eerste data verzameld hebt is het aangeraden om de advertenties te bekijken en te optimaliseren. Op deze manier ga je je advertenties verbeteren zodat je nog betere resultaten kan bekomen.

Metingen

Het is enorm belangrijk om je resultaten te meten zodat je bijvoorbeeld de kosten-baten analyse kan maken. Je advertenties moeten natuurlijk meer opbrengen dan jij er in steekt. Elk platform heeft hier een andere aanpak voor maar vaak moet je hiervoor wel een aantal technische zaken inorde brengen zodat de metingen kunnen gebeuren. Het is vaak niet zo gemakkelijk om volledig op punt te stellen maar het is wel een heel belangrijke stap die men vaak vergeet.

Overtuigd?

Begin dan vandaag nog met je eigen Social Media campagne om jouw bedrijf te boosten. Lijkt het jou toch allemaal net teveel en laat je het liever aan jou voorbijgaan. Dan zijn we er voor jou om je hierin bij te staan. Contacteer ons voor een vrijblijvende offerte.

Dev&Design

Op maat gemaakte websites, webshops, webapplicaties en meer.
Bekijk wat we allemaal kunnen doen.

Marketing

Verhoog uw vindbaarheid met SEO, maak reclame via SEA en breng uw bedrijf professioneel in beeld met fotografie. 
Bekijk wat we allemaal kunnen doen.